فروش ویژه اسلایسر هندوانه

هم اکنون این محصول با 65 درصد تخفیف عرضه شده است

فقط 10000 تومان 

خرید اینترنتی

»

فریدون آسرایی: نوجوان 18 ساله بیشتر درگیر ترانه های عاشقانه می شود

    گفتگویی با فریدون آسرایی ، یکی از خواننده های پاپ در جشنواره موسیقی فجر سی ام.        

 

فریدون آسرایی خواننده با سابقه موسیقی پاپ 23 بهمن ماه ساعت 18:30 در جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه پرداخت و به نوعی می توان اجرای این خواننده  را افتتاحیه  موسیقی پاپ در سی امین جشنواره موسیقی فجر دانست. وی چندی پیش آلبوم موفقی با عنوان «عشق یعنی» منتشر کرد که با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شد. حضور او در این جشنواره و همچنین انتشار آلبوم جدیدش بهانه ای شد تا با او گفت وگو کنیم.

ابتدا از آلبوم «عشق یعنی» شروع کنیم. بازخورد های تازه ترین اثرتان را چگونه ارزیابی می کنید؟ آن چیزی که پیش بینی می کردید حاصل شد؟

بله. خیلی بیشتر از چیزی بود که تصور می کردم. چندی پیش که اجرا داشتم به هیچ وجه انتظار نداشتم آلبوم تا این حد شنیده شده باشد. همخوانی مردم برای من بسیار هیجان انگیز بود و این نکته را به من اثبات کرد که آلبوم به خوبی شنیده شده است و مردم از آن راضی بوده اند.

جنس عاشقانه های آلبوم «عشق یعنی» با جَوِ موجود در ترانه های این روز ها تفاوت داشت و بسیار لطیف تر بود. چرا به این سمت رفتید و این قدر فضا را عاشقانه کردید؟  از این که مردم عاشقانه را  پس بزنند نترسیدید؟

حقیقت این است که دوست دارم کارهای اجتماعی بیشتری در آلبومم داشته باشم. در آلبوم «غریبه» تعداد قطعات اجتماعی بسیار بیشتر از آلبوم «عشق یعنی» بود. در این آلبوم فقط قطعه «قهوه خونه ها» موضوع اجتماعی داشت. زمانی که تصمیم به جمع آوری یک آلبوم می گیرید باید ببینید چه شعری به دستتان می رسد، اگر بخواهم آلبوم جدید تولید کنم مطمئن باشید تعداد قطعات اجتماعی بیشتر خواهد بود. من در این آلبوم با افراد تازه کار یا کم کاری کار کردم و از نتیجه آن بسیار راضی هستم.

یعنی از این  که بیشتر تعداد قطعات این آلبوم عاشقانه بوده نا راضی هستید؟

خیر. قطعاً ناراضی نیستم، خیلی از دوستان لطف دارند و می گویند صدای من بیشتر به کارهای عاشقانه می خورد. ولی علاقه شخصی بنده چیزی فرای این هاست.

چه مدت طول کشید تا این آلبوم تولید شود؟

استارت آلبوم از مرداد ماه سال 90 خورده بود. تولید این آلبوم حدود 3 سال زمان می خواست.

چه شد که دوباره بیشتر کارهای آلبوم را به بهروز صفاریان سپردید؟ 

زمانی که شما با فردی کار می کنی و از نتیجه کار راضی هستی، کار را ادامه می دهی. به قول فوتبالی ها؛ هیچ وقت به ترکیب برنده دست نمی زنند. من و بهروز صفاریان هم سابقه طولانی در همکاری داشتیم. به همین دلیل تصمیم گرفتم در این آلبوم از بهروز صفاریان بیشتر استفاده کنم.

اگر خودتان بخواهید به آلبوم نمره بدهید چه نمره ای می دهید؟

جواب این سوال را مردم باید بدهند، اما من اگر فرصت داشتم چند کار اجتماعی بیشتر در آلبوم قرار می دادم. از طرفی به نظرم 12 قطعه در یک آلبوم چندان جالب نیست. شاید مردم تعداد قطعات بیشتری را برای یک آلبوم موسیقی بپسندند ولی 10 یا نهایتا 11 قطعه برای آلبوم کفایت می کند. از طرفی زمانی که آلبوم شما به تیراژ دوم می رسد نشان از استقبال مردم دارد. خدا را شکر این اتفاق برای آلبوم «عشق یعنی» افتاد.

هر فضای موسیقی، مخاطبان خاص خود را دارد؛ چه عاشقانه چه اجتماعی. تراک «قهوه خونه ها» حرف های زیادی در دل خود داشت. اگر بتوان من و همکارانم را هنرمند خطاب کرد، این واژه برای ما مسئولیت به همراه می آورد، مسئولیت سنگینی که وادارت می کند به اطرافت توجه داشته باشی و درد مردم را ببینی. همه چیز در ترانه های عاشقانه خلاصه نمی شود. بسیاری از حرف ها، درد ها و مشکل های جامعه در دل همین قطعات و ترانه های اجتماعی بیان می شود. مخاطبان  امروز موسیقی، طیف گسترده ای را تشکیل می دهند، از نوجوان و جوان 15-16 ساله تا آدم های مُسِن. قطعاً جوان 18 ساله بیشتر از یک فرد پخته درگیر ترانه های عاشقانه و لطیف می شود. پس هر طیفی سلیقه مختص به خودش را دارد.

به نظر خودتان این آلبوم موفق تر بود یا آلبوم «غریبه»؟

اگر بخواهیم از نظر فروش بررسی کنیم خیلی زود است، چون تازه یک ماه از تولد آلبوم «عشق یعنی» گذشته است و آلبوم «غریبه» به گفته تهیه کنندگان و عوامل پخش، در آن دوران یکی از پر فروش ترین آلبوم های موسیقی بعد از انقلاب بوده است و فکر نمی کنم حتی این آلبوم به فروش غریبه برسید. اگر بخواهیم از منظر مردم بنگریم باید بازخوردها را ببینیم. بزرگ ترین تبلیغ کننده آلبوم خود مردم هستند. اگر آلبومی خوب باشد اسمش دهان به دهان بین مردم می چرخد و بهترین تبلیغ همین است. اگر هم بخواهید نظر من را بدانید خودم شخصا آلبوم «غریبه» را بیشتر دوست دارم. آن آلبوم برای ما حس و حال خاصی داشت. وقتی شما هدف بزرگی دارید برای آن تلاش بسیاری می کنید. ما برای آن آلبوم تلاش زیادی کردیم و برای همین علاقه خاصی به آن دارم، در صورتی که تهیه کننده معتقد است آلبوم «عشق یعنی» از آلبوم «غریبه» موفق تر بوده است.

برنامه تان پس از انتشار آلبوم چیست؟

در مقطع کنونی به تک تراک فکر نمی کنیم. فعلا منتظر می مانیم تا آلبوم رسالت خودش را انجام دهد. در مورد تور کنسرت ها هم زمانی که قطعی شد، اعلام خواهیم کرد.

حال کمی از فضای آلبوم دور شویم و به جشنواره موسیقی فجر برسیم. کمی درباره حضورتان در این جشنواره صحبت کنید.

این که نام من و آلبوم من در جشنواره موسیقی حضور دارد نشان از موفق بودن آلبوم «عشق یعنی» است. بنا به اهداف جشنواره خوانندگانی که برای جشنواره انتخاب می شوند معمولاً از بین افرادی هستند که بتوانند سالن ها را پُر کنند. برای مثال 22 دی کنسرت داشتم و 23 بهمن ماه هم کنسرت دیگری دارم، در صورتی که سال های قبل در طول سال 2 کنسرت داشتم.

پس با این حساب کنسرت های پاپ بیشتر برای کسب در آمد جشنواره موسیقی است.

کاملاً درست است. قبلاً هم این انتقاد را مطرح کرده ام. شما در کنسرت های همیشگی، می بینید که سقف بلیت 100 هزارتومان است و در جشنواره موسیقی 90 هزار تومان. پس تفاوت چندانی ندارند، در صورتی که به نظر من در جشنواره باید کمتر به مسائل مادی توجه شود. این حرف همیشگی من است که اگر بتوانیم در زمان جشنواره و به بهانه جشن های انقلاب این برنامه های موسیقایی و کنسرت ها را در فرهنگسراها و مکان هایی که قشر کم در آمد تر حضور دارند برگزار کنیم بُرد کرده ایم. انصافاً پرداخت 90 هزارتومان برای خیلی از مردم مقدور نیست. برای همین در چنین برنامه هایی شرکت نمی کنند. باید بلیت هایی ارزان تر یا حتی مجانی در اختیار مردم و قشر کم درآمد جامعه قرار دهیم. زمانی که جشنواره را به فرهنگسرا ها می آورید می توان از خواننده های بیشتر و جوان تری استفاده کرد و قشر بیشتری از مردم در گیر جشنواره می شوند و از آن سراغ می گیرند.

به عنوان یکی از دو سوال پایانی می خواهم بپرسم فکر می کنید موسیقی پاپ چه زمانی صاحب جشنواره مستقل می شود؟

با تغییر و تحولات وزارت ارشاد، همه امیدواریم که در سال آینده تفاوت هایی ایجاد شود و موسیقی پاپ هم دارای جشنواره مستقل شود.

و سوال آخر نیز در ارتباط با همین جشنواره موسیقی فجر است. به نظر شما ایجاد جو رقابتی در جشنواره موسیقی مفید است؟ 

قطعاً همینطور است. اگر جو رقابتی ایجاد شود منِ خواننده بیشتر تشویق می شوم که کار خوب تولید کنم. چون الان چنین چیزی نداریم قطعاً انگیزه آنچنانی در خوانندگان وجود ندارد که در مسیر تولید کار خوب و برجسته حرکت کنند. به هیچ عنوان نمی توانید تاثیر رقابت را در تولید کار خوب نا دیده بگیرید. به طور مثال الان بعضی از سایت ها می آیند برای خودشان بهترین ها را انتخاب می کنند. این کار را وزارت ارشادی که به تمامی آلبوم ها مجوز می دهد باید انجام دهد. کار سختی نیست و می تواند با استفاده از افراد نام آشنای موسیقی چنین کاری را انجام دهند و بهترین آلبوم، بهترین آهنگ، بهترین خواننده و ... را مشخص کنند. این حرکت قطعاً برای موسیقی پاپ مفید است و به رشد و تعالی آن کمک شایانی خواهد کرد.

تهیه و تدوین : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ

جدید ترین مطالب سایت