فروش ویژه اسلایسر هندوانه

هم اکنون این محصول با 65 درصد تخفیف عرضه شده است

فقط 10000 تومان 

خرید اینترنتی

»

حکم آیت الله مکارم شیرازی درباره اختلاط زن و مرد در ورزش

آیت الله "ناصر مکارم شیرازی "از مراجع تقلید در پاسخ به سئوالات مقلدان ورزشکار خود، حکم شرکت در برخی از کلاس ها و بازی های ورزشی و نیز شرایط فقهی آن را بیان کرد.

به گزارش سرویس وب گردی پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در یکی از این سووالات آمده است : "ورزشکاری با پول بیت المال قهرمان شده و اکنون تیم های خارجی با دادن پول های کلان او را استخدام می کنند،آیا این کار جایز هست ؟"

آیت الله مکارم شیرازی پاسخ داده است : "اگر قراردادی با بیت المال دارد، باید عمل کند و اگر قراردادی نداشته باشد- آزاد است : ولی انصاف آن است که به نفع کشور خودش عمل کند "

در استفتای دیگری سوال شده است : "دانشجویان در رشته تربیت بدنی که در خارج از کشور در حال تحصیل هستند، روزانه برای درس های مختلف باید در سالن های ورزشی و استخرهای مختلط حاضر شوند: با توجه به لازم بودن حضور و اینکه به نامحرم توجه نکنیم و اینکه واقعا هیچ احساس و حالت خاصی برایمان به وجود نیاید و همچنین با توجه به اینکه خانم های هم کلاسی مسلمان نبوده و دارای حرمت نیستند، حضور در این باشگاه ها برای دانشجویان مسلمان چه حکمی دارد؟"

این مرجع تقلید در پاسخ به این استفتا آورده است : "این کار جایز نیست و تا مجبور نشوید این کار را انجام ندهید و در صورت اجبار به مقدار ضرورت قناعت کنید ."

در متن استفتای دیگری آمده است : "مشاهده فیلم  های ورزشی کشتی کج و یا مبارزه بوکس که در آن با خشونت زیاد مبارزه می کنند- مشکل شرعی دارد؟"

آیت الله مکارم شیرازی پاسخ داده است : "اگر مفسده ای بر دیدن آن باشد، دیدن آن اشکال دارد "

در سوال دیگری آمده است : "ورزش یا بازی، با حیواناتی که در بسیاری از موارد منتهی به کشته شدن آن حیوانات به شکل فجیع می شود، چه حکمی دارد؟ مثلا ورزشی که در آن سوارکاران با اسب به دنبال بز می روند و آن را گرفته و درصدد انداختن آن به نقطه ای هستند که در بسیاری از موارد حیوان جان می سپارد: چنین ورزش هایی چه حکمی دارد؟"

این مرجع تقلید پاسخ داده است : "این نوع بازی ها جایز نیست . "

در استفتا دیگری آمده است : "با توجه به اینکه ورزش نیمی از جمعیت دنیا را به خود جذب کرده و گاه در سیاست و حکومت نقش مهمی ایفا می کند و در کشور ما نیز از مهمترین ابزارهای مقابله با تهاجم فرهنگی به

شمار می رود- استدعا دارم نظر مبارک خود را پیرامون سوالات ذیل بیان فرمایید:

دیدگاه شرع مقدس درباره ورزش چیست ؟ اسلام درباره ورزش حرفه ای چه می گوید؟ نظر اسلام در مورد کسی که شغل و کسب خود را ورزش قرار می دهد چیست ؟ شرع مقدس پیرامون ورزش قهرمانی چه نظری دارد؟ مسابقات ورزشی با تعیین عوض (پولی که برای بنده در نظر می گیرند) چه حکمی دارد؟ آیا پخش مستقیم مسابقات ورزشی با لباس مخصوص - و نگاه آن برای عموم (زن و مرد) جایز است ؟ شرط بندی در مورد پیش بینی نتیجه  توسط بازیکنان یا شخص ثالت چه حکمی دارد؟"

آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به این هفت سوال آورده است : "بی شک ورزش برای سلامت جسم و روح لازم و در اسلام ورزش های هدفداری نیز پیش بینی شده است (مانند اسب سواری و شنا و مانند آن ) ولی شرط بندی تنها در مورد تیراندازی و اسب سواری اجازه داده شده است.  "

وی افزوده است : "متاسفانه ورزش در جهان کنونی همانطور که اشاره کرده اید، در پاره ای از موارد از مسیر اصلی منحرف شده - و به افراط و تفریط گراییده و گاه ابزار مسائل تجاری سودپرستان، یا خودکامگی سیاست بازان واقع شده است و اگر کار به همین وضع پیش برود، خطرات مهمی ورزش

و علاقه مندان به آن را تهدید خواهد کرد. "

وی ابراز امیدواری کرده است : "اندیشمندان برای پیشگیری از سوء استفاده های مختلف از ورزش چاره ای بیندیشند- و آن را در جایگاه اصلی خود قرار دهند، و از اینکه جمعی از جوانان عزیز ما قربانی انحرافات ورزشی شوند جلوگیری کنند ."

در آخرین استفتا سوال شده است : "گاهی اوقات در برخی برنامه های کوهنوردی، شرایط آب و هوایی و جسمانی انسان به حدی است که قرائت نماز جز در حال حرکت و یا با کفش امثال آن - امکان ندارد و موجب خطر جانی می شود: در فرض مذکور و با توجه به اینکه گاهی اوقات پیش بینی حدود شرایط فوق از قبل امکان پذیر می باشد- حکم انجام چنین برنامه هایی همچنین قرائت نماز چگونه است ؟"

این مرجع تقلید پاسخ داده است : "در صورتیکه از قبل قابل پیش بینی است، چنین برنامه ای را انجام ندهند.

جدید ترین مطالب سایت