فروش ویژه اسلایسر هندوانه

هم اکنون این محصول با 65 درصد تخفیف عرضه شده است

فقط 10000 تومان 

خرید اینترنتی

»

راز سقوط موصل/ شرکای ضد تروریست عراق

ارتش عراق از طیف های مختلف تشکیل شده و برخی از افسران آن کسانی بودند که در رژیم سابق خدمت می کردند بنا بر این این ارتش نمی تواند با چالش های بزرگ مقابله کند.

مصاحبه شبکه خبر با سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق

سوال: اقای حکیم با توجه به اینکه جنابعالی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق هستید بفرمایید که عمدتا تشکل هایی که در ارتباط شیعی تشکیل شده در مجلس نمایندگان چه هدفی را دنبال می کند؟

بسم الله الرحمن الرحیم/ بدون شک سیستم سیاسی در عراق ، سیستم پارلمانی است بنا بر این ائتلاف های مجلس ها را نمایندگانی از جریان ها و گروه های مختلف تشکیل می دهند که در انتخابات شرکت کرده اند و پیروز شده اند.

ائتلاف ملی بزرگترین ائتلاف ( گروه ) نمایندگان را در مجلس تشکیل می دهد که بیش از نیمی از کرسی های مجلس را در اختیار خود دارد. در ائتلاف ملی اقدام به هماهنگی گسترده با جریان های سیاسی دیگر کردیم. تماس ها و ارتباط های سطح بالایی با نمایندگان کرد و سنی داریم. معتقدیم  هر گاه بین نمایندگان و ائتلاف های مجلس هماهنگی وجود داشته باشد کارهای مجلس برای تحقق منافع کشور بهتر پیش می رود.

سوال: فکر می کنید که این تشکل سیاسی چه تاثیری تا کنون در ثبات عراق داشته است؟

بدون شک هرگاه همبستگی و همدلی و توافق درباره برنامه های سیاسی کشور بین جریان های سیاسی وجود داشته باشد تلاش ها به یک سمت متمرکز می شود. و هر گاه نظرات و راهبردهای این جریان های سیاسی مختلف باشد اصطکاک و برخورد های بین جریان های سیاسی  بیشتر می شود و ممکن است عملیات سیاسی را به تعطیلی بکشاندو مجلس نمی تواند خوب موضع گیری کند و دولت نمی تواند ماموریت خود را به خوبی انجام دهد و نمی تواند برای انجام کارهای خود رای بالایی کسب کند. بنا بر این مشورت و هماهنگی در مجلس بین نمایندگان بسیار با اهمیت است.

سوال: اقای حکیم هر تشکل و حزب سیاسی یک استراتژی و یک هدفی دارد شما فکر می کنید که ائتلاف ملی یا ائتلالف شیعی چه هدفی داره به ویژه مجلس اعلا؟

راهبردی که ما دنبال می کنیم تشکیل یک دولت مدرن و عادلانه است که  در آن فرصت هایی برای خدمت به شهروندان وجود داشته باشد و سازمان های دولتی قدرتمند باشد.  یک پایگاه سیاسی متشکل از همه گروه ها و طیف های عراقی به شکلی که همه آنها راضی باشند وجود داشته باشد. هیچ کس در حاشیه قرار نگیرد و همه در فعالیت های سیاسی سهیم باشند. از طریق این مشارکت می توانیم در کشور استقرار و ثبات سیاسی را در کنار تلاش های نظامی که برای ایجاد امنیت و تلاش هایی که برای عمیق تر کردن هویت فرهنگی در کشور  انجام می شود ، داشته باشیم . این حلقه ها کامل کننده همدیگر هستند؛ امنیت ، اقتصاد ، سیاست و فرهنگ چهار حلقه ای هستند که عراقی مدرن و عادلانه می سازند.

سوال: شما فکر می کنید که دیگر احزاب شیعه هم مثل شما فکر می کنند؟

راهبرد ها و دیدگاهها به هم نزدیک است ولی تاکتیک ها ، طرح ها و روش ها وبرنامه های سیاسی که جریا نهای سیاسی به مردم ارائه می دهند با هم تفاوت دارد. بنا بر این ما اقدام به مشورت با دیگر گروه های سیاسی به غیر از ائتلاف ملی نیز می کنیم. مشورت هایی بین ائتلاف ملی و دیگر تشکل های نمایندگان در مجلس که به احزاب و مذهب های دیگر مرتبط می شوند، نیز وجود دارد.

بنا بر این وجود اختلاف یک امر طبیعی است و ما می خواهیم این اختلاف ها به دشمنی تبدیل نشود. اختلاف عیب نیست عیب آن است که نتوانیم به یک راه حلی درباره آنچه اختلاف داریم دست پیدا کنیم و به یک دیدگاه مشترک برسیم.

سوال: شما به بیماری پدر اشاره کردید ، مرحوم سید عبدالعزیز حکیم ؛ گفته می شود که ایشان در اردن به وسیله سم تالیوم مسموم شد شما تا چه حد این حرف را باور داریم و آیا مدرکی در این خصوص وجود دارد؟

در این خصوص اخباری از رسانه ها منتشر شد ولی در نزد ما دلائل و مدارک کافی و قطعی وجود ندارد و نمی توانیم شخص خاصی را مسئول بدانیم و همان طوری که گفتم مدارک کافی برای این اخبار وجود ندارد.

سوال: هنوز راز سقوط موصل مشخص نشده است علتش چیست؟

در حقیقت اگر بخواهیم به طور کلی اوضاع را بررسی کنیم می توانیم بگوییم ارتش از طیف های مختلف تشکیل شده  و برخی از افسران آن کسانی بودند که در رژیم سابق خدمت می کردند بنا بر این این ارتش نمی تواند با چالش های بزرگ مقابله کند. و این ارتشی ضعیف بود که به وسیله آمریکا به روشی اشتباه بازسازی شد. و ممکن است برخی اشتباهات را فرماندهان امنیتی و نظامی نیزدر گذشته مرتکب شده باشند. علاوه بر اینها ارتش مشکلات عدیده ای از قبیل فساد اداری و مالی داشت ، و برخی از افسران صلاحیت نداشتند ، همبستگی در بین ارتش نبود و نیروهای آن خوب آموزش ندیده بودن

در چنین کشورهایی که گروه ها و طیف های مختلف حضور دارند مانند عراق و یا برخی کشورها ؛ ارتش ارتشی قوی نیست. و متاسفانه ما زود به فکر ساختن یک قدرت نظامی در خارج از سیستم ارتش نیافتادیم. که همدریف و کامل کننده تلاش های ارتش باشد. ما در جمهوری اسلامی ایران می بینیم که ارتش و در کنار آن سپاه وجود دارد. این دو یک قدرت نظامی هستند که در یک مسیر حرکت می کنند و کامل کننده یکدیگر هستند . مثل این را ما در عراق نداریم. بنا بر این مثل این مشکلات در تاسیسات نظامی برای ارتش از یک جهت و طرح و رفتاری که داعش به هنگام ورود به عراق از خود نشان داد باعث ایجاد رعب و وحشت شد. سرهای مردم را جدا می کردند و آنها را به شکل وحشیانه ای می کشتند. به شکل گسترده ای از سلاح های کشتار جمعی استفاده می کردند. به طور گسترده بمب گذاری می کردند. بنا بر این تاکتیک های آنها عجیب و غریب است . به صورت جنگ خیابانی و نه به صورت ارتش های کلاسیک می جنگند.  روش های عجیب و غریب و عقاید باطل و خونریز آنها را اگر در کنار ضعف ارتش بگذاریم نتیجه اش همان می شود که در موصل دیدیم.

سوال: یعنی می شود که این در اصل از قصور ارتش بوده که موصل سقوط کرده است؟

همان طوری که گفتیم دلایل مختلفی وجود داشت که مهمترین آنها ضعف سیستم نظامی بود که گفتم.

سوال: با توجه به اینکه دولت عراق یک قرار داد امنیتی با آمریکا دارد آمریکایی ها چرا یک ارتشی را نساختند که بتواند از حقوق مردم دفاع کند؟

بدون شک آمریکا بخشی از مسئولیت هارا در زمینه اختیارات و آموزش  انجام داد و سالها مسئول این کارها بود. اما بر اساس توافقنامه امنیتی آمریکا باید در شرایط دشوار در کنار عراق می بود و هنگامی که موصل سقوط کرد شرایط بسیار استثنایی بود و بر اساس توافقنامه آمریکا باید یک سری خدمات را ارائه و از دولت عراق حمایت های نظامی و امنیتی می کرد . اما این کار را به خاطر مسائل سیاسی و برخی ملاحظاتی که در خصوص اوضاع سیاسی و دولت سابق داشت نکرد . بنا بر این ما مسئولیت را به شکل آشکار بر گردن آمریکا می اندازیم به خاطر عمل نکردن به تعهداتش  در توافقنامه امنیتی با عراق

سوال: در حال حاضر ائتلاف به اصطلاح آمده تا به ارتش و دولت عراق کمک کند ایا شما از این کمک ها راضی هستید؟ در مقابله با داعش؟

ما جدیت کافی در ائتلاف بین المللی در پیگیری مبارزه با تروریسم  نمی بینیم . آنها به برخی از مناطق توجه می کنند و به برخی دیگر از مناطق مهم بی توجهی می کنند. تمرکز آنها بر مناطق کردی بیشتر از دیگر مناطق است. همچنین در مناطق کُردی اهداف راهبردی مهمی وجود دارد که کردها در اختیار آنها قرار داده اند. در آنجا اهدافی وجود دارد که برای فرماندهان نظامی کردها ممکن است اهمیت نداشته باشد اما برای آنها بسیار با اهمیت است به این معنی که آنها راهبردی خاصی در این مناطق دارند. به نظر می رسد در مقابله با داعش سیاسی کاری می کنند و در این عملیات به دنبال آن هستند. مساله مقابله با داعش به اندازه طرح های آنها در منطقه براشون با اهمیت نیست. بنا بر این مساله فشار به داعش در راستای این طرح انجام می شود.

سوال: می شود این را این طوری عنوان کرد که آمریکایی ها در مقابل با داعش و تروریزم از جدیت کافی برخوردار نیستند؟

در حال حاضر اینگونه است و بطور خلاصه می شود آن را تایید کرد.

سوال: چرا؟

باید از خود آمریکایی ها پرسید که چرا . اما در تحلیل و تفسیر برخی ها معتقدند بین آمریکا و برخی گروه های تندرو ارتباط هایی در سالهای گذشته وجود داشته است. و ( آمریکا ) تلاش کرده است از وجود این گروه ها برای فشار به طرف های مشخصی استفاده کند تا مسائلی را به وجود بیاورد که به نفع اشخاصی در کشورهای مشخصی اقدام کند. در افغانستان سئوالهای زیادی وجود دارد در عراق سئوالهای جدی داریم در سوریه در لبنان در کشورهای دیگری از جهان ، در پاکستان و افغانستان و دیگر کشورها . و این به معنای این است که آمریکا یک دیگاه خاصی در تفسیر تروریسم و در مقابله با تروریست ها و طرح ها و حامیان سیاسی آنها دارد.

سوال: می توانیم بگوییم که آمریکا در مبارزه با تروریسم یک شریک قابل اعتماد نیست؟

بله ما به آنها این را می گوییم . می گوییم شما در این عملیات جدی نیستید. بسیار می گویید و کمتر انجام می دهید.

سوال: در زمانی که داعش به سامراء حمله کرد عشایر سنی با جدیت وارد قضیه شدند و به نوعی از سامراء دفاع کردند اما این اتفاق در موصل  نیافتاد چرا ؟

مساله اهل بیت سلام الله علیهم ؛ آنها تاثیر و احترام و مقبولیت در بین اقشار مختلف مسلمانان ، شیعه و سنی دارند. و شهروندان سامراء ارتباط عاطفی دارند با امامین عسکریین ، امام عسکری وامام هادی ( علیهما ) بنا بر این خانواده های سنی زیادی به خاندان رسول الله ( ص ) و ائمه اطهار علاقه دارند و به آن افتخار می کنند و مذهب آنها سنی است.

این فرهنگ و این ارتباط عاطفی این عشایر را فراخواند تا از مقام امامین عسکریین به همراه دیگر اتباع اهل بیت علیهم السلام دفاع کنند.

سوال: اقای حکیم با توجه به ناارامی های چند سال اخیر در عراق شما فکر می کنید ریشه این ناارامی ها در عراق چیست؟ بحث قومی است ؟ یا بحث مذهبی است ؟ یا مباحث سیاسی و یا دخالت های خارجی؟

من معتقدم ریشه های این مساله طایفه ای نیست. چرا که ملت عراق با این چند گروه بودن سالیان سال زندگی کرده و زندگی می کند. 30 درصد از ازدواج ها در عراق ازدواج های مشترک است . شوهر شیعه و همسر سنی یا بر عکس است. 30 درصد این گونه است. یک عشیره و قبیله واحد در عراق نداریم مگر اینکه در آن شیعه و سنی وجود دارند.

 یا حداقل بیشتر عشایر اینگونه هستند. بافت اجتماعی در عراق بافت عشایری است. بنا بر این پیوستگی در بین عشایر عمیق و ریشه دار و تاریخی است. و مردم بدون هر گونه مشکلی با هم زندگی می کنند. رژیم بعثی صدام در شرایط گذشته روی کار آمد و به شیوه طایفه گری رفتار می کرد و شروع کرد به سرکوب شیعیان  و بر روی تانک ها نوشتند که از امروز به بعد شیعه وجود ندارد. امروزه نیز فکر می کنم این مساله به مردم مربوط نمی شود مردم به همدیگر عشق می ورزند عشایر همدیگر را دوست دارند . مشکل از برخی گروه های سیاسی است که طرف هایی ممکن است از داخل یا خارج آنها را برای اهداف خاصی ایجاد و حمایت کرده باشند. سیستم تعددی ( مشارکت گروه های مختلف ) و چند حزبی و دموکراسی که امروز درعراق می بینیم در جهان عرب بی نظیر است. الان برخی از کشورها آغاز کرده اند و از عراق الگو برداری می کنند و تلاش می کنند تا این  دموکراسی را تجربه کنند. این تنوع و ایجاد طیف های مختلف و طبیعی برای برخی از کشورهای منطقه مورد پسند نیست. بنا بر این با اقدامات مختلف و سیاست های نامشخصی ناهماهنگی ها را آغاز کردند. طرف های منطقه ای با حمایت های بین المللی پشت پرده این گونه فتنه ها هستند.

سوال: به نظر می رسد که منطقه به ویژه عراق در آتش افراط گرایی می سوزند شما فکر می کنید برای عبور از این مرحله ، یعنی عبور از افراط گرایی کشورها چه باید بکنند؟

نخست اینکه ما به صورت اصولی و راهبردی با مساله تندروی ، تروریسم و خشونت برخورد نمی کنیم. می گذاریم آتش شعله ور شود و آنگاه اقدام به درمان زخمی ها می کنیم برخی وقت ها هم عاملان آن را تعقیب می کنیم. آتش همان تفکر تندروها است که در هزاران مدارس و مساجد و دانشکده های برخی کشورهای عربی آموزش داده می شود . روش هایی وجود دارد که خشونت و تندروی را آموزش می دهد و می گویند اگر کسی انسانی را به روش مشخصی بکشد که مذهب دیگری دارد و هرکسی که ده تا شیعه را بکشد وارد بهشت می شود و با رسول الله ( ص ) محشور می شود. این فرهنگ و این روایات ساختگی و این روش هایی که تدریس می شود و جوانان مسلمان را جذب می کند تا خشن باشند و تندروی کنند . آنها از آیات و روایات که برای جهاد و دفاع از خود و نظام اسلامی و مقاومت آمده به نفع خود بهره برداری می کنند. این روایات را می آوردند و در محل غیر واقعی از آنها استفاده می کنند و برداشت اشتباهی از آنها دارند. بنا بر این نسلی خشن و تندرو تربیت می شود و به عنوان شکاری برای این گروه های تروریستی از قبیل داعش ، القاعده و بوکوحرام و هزاران گروه دیگر تکفیری که امروز در جهان مشاهده می کنیم ، مورد استفاده قرار می گیرند. سوخت اینها همان کسانی هستند که از مدارس و مساجد تروریست ها و تندرو ها فارغ التحصیل می شوند. اگر بخواهیم تندروی را به گونه واقعی در مان کنیم باید به سراغ این آتش های شعله ور برویم و کانون آنها را خاموش کنیم و روش ها را تصحیح کنیم. این  یک مساله است و مساله بعدی تفاهمات سیاسی است.

ما نیاز به تفاهمات سیاسی داریم. هنگامی که پشتوانه تندروی انگیزه سیاسی باشد و طرف های سیاسی مشخصی پشت این موضوع باشند و برخی از کشورهای منطقه و جهان نگرانی هایی داشته باشند باید باب گفتگو را باز کنیم و همه را مطمئن سازیم و یک منطقه خالی از تروریسم و خشونت ایجاد کنیم تا کشورهای بر اساس منافع مشترک با هم رفتار کنند.  مساله سوم ، مساله نظامی است ، اشخاصی سلاح حمل می کنند و مردم را می کشند ، آنها را به قتل می رسانند و خونریزی می کنند نی توانیم فقط نظاره گر باشیم وبرای آنها درخواست هدایت کنیم. باید جوانان مومن و قوی و آموزش دیده و مسلح برای مقابله با آنها تربیت کنیم. و ما امروز در عراق این کار را انجام می دهیم و پیروزی های خوبی هم به دست آورده ایم.

 عملیات سیاسی را پیگیری می کنیم و تلاش های گسترده ای را برای تبلیغ صلح و آشتی و محبت بین مسلمانان انجام می دهیم و نشست هایی بین علمای مسلمین برگزار می شود در این روزها هم که کنفرانس وحدت اسلامی در تهران برگزار شد

که در آن تعداد زیادی از علمای مسلمان از گروه های مختلف و از کشورهای مختلف جهان شرکت داشتند. بنا بر این این تلاش های فکری و فرهنگی  و یکی کردن دیدگاه ها و تبلیغ زندگی مسالمت آمیز و صلح و آشتی در بین مسلمانان و قبول کردن دیگران و نظرات آنها ؛ این کارهای فرهنگی با کارهای سیاسی و تلاش های نظامی باعث خالی شدن جهان از تروریسم و تندروی می شود.

سوال: برای رسیدن به این وحدت چه کسی باید پیشگام شود و چه استراتژی را باید کشورها دنبال کنند؟

نخست اینکه این یک مسئولیت جمعی است و همه باید تا جایی که می توانند در این کار مشارکت کنند. حتی شهروندان ساده 

سوال: ائتلاف شیعیان عراق طی بیانیه ای خواستار آزادی شیخ سلمان رئیس جمعیت الوفاق بحرین شده ایا شما فکر می کنید تنها در این حد حمایت از شیعیان بحرین کافی است؟

در حقیقت رفتارهای دوگانه عجیبی اتفاق می افتد جهان و منطقه در برابر کشور سوریه که عربی است موضع گیری می کنند و ادعا می کنند که در آنجا به ملت سوریه فشار وارد می شود و دولت حقوق شهروندان را به شکل صحیح نمی پردازد ؛ و ما به کشورهای غربی به صراحت صحبت کرده و گفته ایم شما به دولت بحرین کمک می کنید و لی از اونها نمی خواهید که به روش دموکراسی عمل کند.

این مردم چه می خواهند  ، می گویند هر شهروند یک رای داشته باشد ، باید انتخابات برگزار شود و رای بدهیم و دولت را انتخاب کنیم و  ( پادشاه ) در این کشور باقی بماند. آنها نمی خواهند که پادشاه را سرنگون کنند. آنها خواستار پادشاهی قانونی هستند.  پادشاه باشد اما نخست وزیر را مردم انتخاب کنند. و هر شهروند یک رای داشته باشد. می دانید در منطقه ای از بحرین که وابستگی مشخصی دارند هر شهروند یک رای دارد و در منطقه ای دیگر که تشکیل شده  از اتباع اهل بیت ( علیهم ) هر ده یا بیست شهروند یک رای دارد . این فرق بین یک ملت کوچک در یک منطقه است که ، در یک منطقه هر شهروند یک رای داشته باشد و در منطقه ای دیگر در همین شهر هر ده شهروند یک رای داشته باشند!

این تبعیض بین شهروندان ، مورد قبول نیست. شیخ علی سلمان یکی از نمادها اعتدال و میانه رو ی در بحرین است. او  سلاحی حمل نمی کرد و از روش های سیاسی و مسالمت آمیز برای دفاع از حقوق ملتش استفاده می کرد.

و ما از یک روحانی بزرگوار و یک شخصیت میانه رو صحبت می کنیم که به نا حق بازداشت شده است و غیر از درخواست های مشروع برای ملتش کاری نکرده است. آنها می گویند این دخالت در امور بحرین است . این یک اختلاف و فرق عجیبی است که در اوضاع سیاسی منطقه مشاهده می کنیم.

سوال: اقای حکیم شما به عنوان رئیس مجلس اعلا بفرمایید که چه راهبرد و استراتژی در سیاست خارجی دارید؟

ج: ما معتقدیم که عراق جزیره ای در اقیانوس نیست. عراق کشوری از کشورهای جهان است. و اگر عراق بخواهد تاثیر گذار باشد در سیاست های منطقه ای و بین المللی و نقش تاریخی و طبیعی خود را ایفا کند باید روابط خوبی با کشورهای همجوار و منطقه داشته باشد. و دولت جدید نیز اقدام به این کار کرده است و با همه کشورها برای ایجاد روابط خوب و بر اساس منافع مشترک تلاش می کند .با جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان همپیمان راهبردی و همسایه ای که صداقت و حمایت ها و پشتیبانی هایش را از ملت عراق در شرایط سخت و در همه مراحل ثابت کرده است ، روابط بسیار خوبی دارد. از سال 2003 میلادی هنگامی که رژیم صدام سقوط کرد و شورای حکومتی در سایه اشغال آمریکایی ها تشکیل شد و این شورا عراقی بود و جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که شورای دولتی را به رسمیت شناخت و آن را تایید کرد با وجود همه ملاحظاتی و شرایطی که در عملیات تغییر در عراق وجود داشت. و همچنین در طول سالهای گذشته ، در طول 11 سال گذشته . می بینیم که جمهوری اسلامی ایران حضور دارد و از عراق حمایت و دفاع می کند به لحاظ سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی . و اخیرا جمهوری اسلامی ایران بعد از مساله داعش حتی کمک های امنیتی و نظامی و مشورت های جدی به ملت و دولت عراق ارائه کرده است تا آنها را در مبارزه با داعش قوی کند و بتوانند با چالش های پیش رو مقابله کنند. بنا بر این گشاده رویی منطقه ای و بین المللی وجود دارد و شعار ما این است که می گوییم هر جا مشکلی بود باید به آنجا برویم و مشکل را حل کنیم. دیدارها و روابط و تماس ها هنگامی که مشکلی وجود نداشته باشد انجام نمی شود وقتی مشکلی نباشد مسائل به شکل عادی طی می شود. هنگامی که مشکلی به وجود بیاید باید به آنجا برویم و مشکل را حل کنیم و تنش ها را کم کنیم و برای زندگی مسالمت آمیز را در منطقه و جهان تقویت کنیم.

سوال: ایران و عراق به عنوان دو متحد استراتژیک در منطقه خودشان را نشان دادند و ارتباط بسیار نزدیکی دارند . برخی از کشورهای عربی و غربی از این ارتباط میان ایران و عراق ناخرسندند. چرا؟

مشخص است که بیشتر مردم جمهوری اسلامی ایران از اتباع اهل بیت هستند. بیشستر مردم عراق نیز از اتباع اهل بیت هستند. و این مرز طولانی ، 1350 کیلومتر ، مشترکات تاریخی و عشایری ، و می دانیم که عشایر در این مرزهای طولانی نصف آنها در ایران و نصف آنها در عراق هستند. بنا بر این یک ارتباط عشایری و ملی و ارتباط های فرهنگی و منافع مشترک تاریخی و علاوه بر این مواضع سیاسی حمایت کننده امروز   بین دو کشور و دو ملت و دو دولت و تظاهرات اربعین نشان دهنده این همبستگی بزرگ بین دو ملت بود.  یک میلیون و نیم نفر از ایران به عراق تشریف اوردند و دیدید چگونه با استقبال گرم عراقی ها مواجه شدند. عراقی ها و برادران آنها به خوبی از ایرانی ها استقبال و پذیرایی کردند. و همچنین عراقی ها ما در سال شاهدیم که یک میلیون و نیم و حتی بیشتر از عراقی ها به ایران می آیند ، به زیارت امام رضا ( ع ) و حضرت معصومه ( س ) می روند. برخی از آنها برای تجارت و برخی از آنها برای گردشگری عمومی و برخی برای معالجه و درمان به ایران می آیند و با استقبال گرم مردم ایران مواجه می شوند. در  این روابط مستحکم با کشور بزرگ همسایه  منافع راهبردی بزرگی نیز در آن وجود دارد که همه مردم ایران نیز آن را می دانند.  ما روابطمان را بر اساس منافع عراق تنظیم می کنیم ، روابطمان را بر اساس منافع آمریکا یا دیگران تنظیم نمی کنیم. هیچ کشوری در جهان نیست که روابطش را بر اساس منافع دیگران تنظیم کند. به برادران عرب می گوییم پذیرای شما هستیم و از شما استقبال می کنیم اما نگویید که چرا ایران به عراق آمده است و شما با آن ارتباط دارید. پاسخ بدهید چرا شما به عراق نمی آیید و با ملت و دولت عراق ارتباط برقرار نمی کنید.  مشکل در عدم ارتباط شماست و مشکل در ارتباط ایران نیست. بنا بر این ما از روابط با همه استقبال می کنیم و لکن روابط با جمهوری اسلامی ایران اهمیت خاص خودش را دارد.

سوال: می شود از این حرف های شما این گونه برداشت کرد بهبود روابط  ایران و عراق و تقویت این روابط نه تنها علیه هیچ کشوری نیست بلکه در جهت ثبات منطقه است؟

بدون شک اینگونه است ، وقتی روابط بر اساس اعتماد و منافع مشترک بین ایران و عراق باشد آثار مثبت و خوبی بر منطقه دارد. به برادران عرب می گوییم عراق می تواند پلی باشد ، اگر شما حساسیتی نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارید و عراق دوست جمهوری اسلامی ایران است و نیز می خواهد دوست شما باشد و می تواند به عنوان پلی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی باشد و به تقویت این روابط کمک کند. می خواهیم که عراق به عنوان پلی بین کشورهای مختلف باشد و مکانی برای درگیری آنها نباشد.

سوال: نقش مرجعیت در عراق و ایران همواره یک نقش تاثیر گذار در ثبات سیاسی دو کشور بوده است. شما فکر می کنید با توجه به شرایط عراق چطور می شود این نقش را برای روسا و رهبران اهل تسنن در عراق تعریف کرد؟

خوشبختانه مواضع واضح مرجعیت دینی در نجف اشرف و در راس آنها اقای سیستانی مهم است و جای توجه دارد. آنها در این مواضع شیعه و سنی را به یک چشم می بینند. کردها و عرب را به یک چشم می بینند. همه مرجعیت دینی را شخصیت اطمینان بخش و امنی برای همه عراقی ها می دانند. دیدیم هنگامی که رژیم سقوط کرد و مردم به موسسه های امنیتی وارد شدند و پرونده ها را باز کردند و دیدند که چه کسانی باعث قتل فرزندانشان شده اند ، و در عراق سلاح فراوان بود ، در آنجا دولتی وجود نداشت و اشغالگران مشغول کارهای خود بودند  ؛ هر کسی می توانست سلاح حمل کند و دیگران را بکشد و کشتار بزرگ به راه بیافتد. آیت الله سیستانی با صدور فتوایی این کارها را حرام اعلام کرد. و گفت: اگر کسی جنایتی کرده باید به دستگاه قضایی تحویل داده شود.  همه را حفظ کرد. وی حتی قتل بعثی ها را حرام اعلام کرد. اگر کسی بعثی است و کار بدی کرده باید به دستگاه قضایی تحویل داده شود. و هر شخصی نمی تواند بر اساس تشخیص خود کسی را مجرم تشخیص دهد و او را بکشد. حتی بعثی ها با این فتوا حفظ شدند . هنگامی که مشکل طائفه گری در سال 2006 و 2007 بین شیعیان و سنی ها به وقوع پیوست ، آیت الله سیستانی اعلام کردند نگویید سنی ها برادران ما هستند بگویید سنی ها از ما هستند. و از شیعه و سنی ها دفاع کرد و در آن شرایط همبستگی ملی به وجود آورد. و هنگامی که مساله داعش به وجود آمد ، همان طوری که می دانید داعش وارد مناطق شیعه نشین نشد ، داعش مناطق سنی را اشغال کرد. فتوای وی ( سیستانی ) برای دفاع از عراق صادر شد و برای دفاع از سرزمین هایی که برادران سنی ما در آنجا سکونت داشتند و مجبور به مهاجرت شده بودند . بنا بر این بسیاری از مناطق سنی نشین ، شیعیان به آنجا رفتند و برای یاری برادران اهل سنت جانفشانی کردند. این برادری و این محبت و این مواضع تاریخی مرجعیت دینی برای حفظ همبستگی ملی و نزدیک کردن مسلمانان منبع اطمینان بخشی برای همه عراقی ها بوده و است.

سوال: به نظر می رسد با توجه به شرایط عراق ، امریکا و برخی دیگری از کشورهای منطقه تلاش می کنند عراق راتجزیه کنند؟ این درست ست.

برخی ها در داخل و خارج عراق از تقسیم عراق منافعی دارند. یا می خواهند در برخی مناطق مشخص نفوذ کنند. یا می خواهند دولت و حکومت را از طریق تقسیم تضعیف کنند. بنا بر این ، این طرح ها از سالها پیش نیز وجود داشته است. من معتقدم راه حل ، راه حلی عراقی است. و درباره مسائل سیاسی صحبت کردیم . هنگامی که یک معادله عادلانه ای ایجاد کنیم ، مورد اطمینان همه عراقی ها باشد ، و همه مشارکت را احساس کنند و هنگامی که یک دولت مدرن و به روز و عادلانه ایجاد کنیم که به ملت خدمت کند در آن موقع عراقی ها خواستار عراق متحد می شوند . این مساله با زور اتفاق نمی افتد ، نیازمند تلاش های واقعی و تفاهم واقعی در عراق و ارائه خدمات حقیقی به شهروندان است. تا ملت با عملیات تقسیم مخالفت کنند و آن را قبول نکنند. و این بهترین روش برای مقابله با این قبیل توطئه ها بر ضد عراق است.

جدید ترین مطالب سایت