فروش ویژه اسلایسر هندوانه

هم اکنون این محصول با 65 درصد تخفیف عرضه شده است

فقط 10000 تومان 

خرید اینترنتی

»

ورود «گرگ وال‌ استریت» به ایران

«گرگ وال استریت» برای توزیع در شبکه خانگی ایران مجوز گرفته است؛ اتفاقی که به نظر عجیب می آید، چراکه این فیلم برای نمایش در کشورمان باید آنچنان سانسور شود که دیگری چیزی از آن باقی نمی ماند اما ظاهراً روش تازه کمپانی های هالیوودی این امر را ممکن کرده است!

تابناک: «گرگ وال استریت» برای توزیع در شبکه خانگی ایران مجوز گرفته است؛ اتفاقی که به نظر عجیب می آید، چراکه این فیلم برای نمایش در کشورمان باید آنچنان سانسور شود که دیگری چیزی از آن باقی نمی ماند اما ظاهراً روش تازه کمپانی های هالیوودی این امر را ممکن کرده است!

کمپانی های اصلی یا میجر در هالیوود اقدامات تازه ای را برای گسترش بازار فروششان در خاورمیانه در دستور کار قرار داده اند که یکی از نمودهای عینی اش در کشورمان نمایان شد و آن هم کسب مجوز توزیع فیلم «گرگ وال استریت» تازه ترین ساخته مارتین اسکورسیزی در شبکه خانگی ایران است؛ نسخه ای که حدود 40 دقیقه کوتاه تر از نسخه اصلی است اما اگر نسخه اصلی را ندیده باشید، متوجه ممیزی سنگین در آن نخواهید شد!

فیلم های هالیوودی معمولاً با استانداردهایی ساخته می شوند که برای نمایش در کشورهای اسلامی و به طور خاص برای اکران در کشورهای خاورمیانه، نیازمند اصلاحاتی هستند و این ممیزی گاهی آنچنان سنگین می شود که اساساً به کلیت فیلم لطمه می زند و به همین دلیل برخی از فیلم های آمریکایی و گروهی از فیلم های اروپایی هیچ گاه در بازار رسمی و شبکه های تلویزیونی و سینماهای برخی از کشورهای خاورمیانه امکان نمایش نمی یابند.

در ایران علاوه بر این ملاحظات، برخورداری از رایت فیلم نیز جزو شروط نمایش فیلم محسوب می شود و در واقع تنها فیلم آمریکایی یا اروپایی، پروانه نمایش در سینماتک ها یا پخش در شبکه خانگی را دریافت می کند که مجموعه داخلی موفق به خرید رایت این فیلم در ایران شده باشد، هرچند در دوره پیشین در اقدامی برخلاف قوانین، گروهی از فیلم ها بدون خرید رایت، پروانه توزیع در شبکه خانگی را دریافت کردند که تبعات فراوانی در بلندمدت می تواند در پی داشته باشد.

برخی شرکت های توزیع فیلم در سال های گذشته موفق به دریافت نمایندگی برخی کمپانی های میجر یا اصلی هالیوود نظیر سونی پیکچرز شده بودند و از این طریق رایت گروهی از فیلم ها را در اختیار داشتند اما در سال های اخیر، رایت معدودی از فیلم ها از نمایندگی این کمپانی ها در خاورمیانه خریداری می شد و مابقی آثار بدون رایت در ایران مجوز توزیع را می گرفت که از مدتی پیش این روند متوقف شد و برخورداری از رایت فیلم، شرط صدور پروانه شد.

در این میان با وجود مشکلاتی که در حوزه تبادلات بین المللی اقتصاد پیش آمده، خرید رایت فیلم ها از نمایندگی خاورمیانه کمپانی های میجر استمرار دارد و در همین راستا فیلم «گرگ وال استریت» نیز از کمپانی پخش و توزیع فیلم ایگل که گروهی از کمپانی های اصلی را در خاورمیانه و آفریقا نمایندگی می کند، خریداری شده است؛ اتفاقی که به نظر عجیب می آید، چراکه این فیلم آنچنان باید برای نمایش در کشورمان سانسور شود که دیگری چیزی از فیلم باقی نمی ماند و درک داستان فیلم نیز برای مخاطب ناممکن می شود اما ظاهراً روش تازه کمپانی های هالیوودی این امر را ممکن کرده است!

فیلم «گرگ وال استریت / The Wolf of Wall Street» زندگینامه ای بر پایه زندگی جردن بلفورت دلال سهام نیویورکی که مارتین اسکورسیزی بر اساس فیلمنامه ای از ترنس وینتر ساخته و لئوناردو دی کاپریو در پنجمین همکاری اش با اسکورسیزی، در نقش بلفورت در کنار جونا هیل، ژان دوژاردن، راب رینر، کایل چندلر و متیو مک کانهی، باز متفاوتی ارائه کرده اما در مجموعه بواسطه صحنه های متعدد غیراخلاقی که این فیلم دارد و همچنین حدود چندصد کلمه توهین آمیزی که در این فیلم به کار رفته، نیازمند سانسور بسیار سنگینی است و چیزی از فیلم باقی نمی ماند.

با این حال کمپانی های هالیوودی که تاکنون از عدم پخش گروهی از فیلم هایشان در کشورهای اسلامی و دارای پروتکل های اخلاقی ضرر مالی قابل توجهی کرده اند، رویکرد تازه ای در پیش گرفته اند که برای «گرگ وال استریت» نمایان شد و آن هم ارائه یک نسخه خاورمیانه ای از این فیلم  است که فاقد سکانس های غیراخلاقی - چه به لحاظ اخلاقی و چه به لحاظ دیالوگ ها - است و ظاهراً با توجه به آنکه کمپانی های مادر، نسخه اصلی و قابل ویرایش را در اختیار دارند، اثر جامپ کات یا برش برشی در نسخه ای که در ایران نیز عرضه شده، دیده نمی شود و اگر شخصی نسخه اصلی را ندیده باشد، متوجه کوتاه شدن بیش از 40 دقیقه ای این فیلم نخواهد شد.

مطابق با پیگیری های تابناک، نسخه ای که در ایران عرضه شده، آنچنان از نظر استانداردهای اخلاقی با نسخه اصلی 179 دقیقه ای تفاوت داشته که سکانس خاصی برای سانسور وجود نداشته و در واقع کمپانی های هالیوودی در شرایط کنونی حاضر شده اند مطابق با پروتکل های مشتری های منطقه ای شان، نسخه های متفاوتی را عرضه کنند تا از گردش مالی سینمای هر کشور سهمی داشته باشند؛ رویکردی که در گذشته دور چندان مشهود نبود اما ظاهراً منفعت اقتصادی، هر انعطافی را در پی دارد!

ورود «گرگ وال‌ استریت» به ایران

جدید ترین مطالب سایت